tisdag 27 april 2010

"Utvald" av P.C. Cast och Kristin Cast

Det här är en ungdomsbok.
Utvald är bok tre i serien ”Nattens hus”. Den handlar om Zoey, som precis har märkt att hennes mentor, Neferet är ond. Hon är också nästan den enda som vet om Stevie Rae, hennes döda men ändå odöda kompis. Men ingen skulle tro henne om hon berättade. Zoey blir mer och mer vän med Afrodite, som hennes kompisar kallar ”Haggan från helvetet”. Afrodite är den enda som vet om Neferet och Stevie Rae.

En dag hittar Afrodite och Zoey dramaläraren fastspikad på ett kors, med huvudet på en ”påle” bredvid. Snart är också Loren död på samma hemska sätt. Vem är det som gör allt det? Och hur ska Zoey berätta för sina kompisar om allt som händer? Snart glider Zoey mer och mer ifrån sina vänner… Ja, allt är en enda härva av kärlek och död.

Huvudpersonen är Zoey, hon verkar vara snäll och modig. Hon har mörkt, långt år. Hon har en mamma och styvpappa som inte bryr sig om henne ett dugg, men en mormor som är som hennes bästa vän.

Boken är lagom svår med lagom svåra meningar. Det flyter på när jag läser. Boken är i tidsordning. Det är författaren som berättar historien.

Jag tycker att Utvald är SUPERDUPERBRA!!!!! I betyg skulle den få 9,99/10. Den är riktigt spännande och handlar om allting som man vill läsa om. Man kan inte sluta läsa den! Jag älskar den. Den har en bra handling och man är helt inne i den. Den är en av mina favorit böcker. Det enda negativa är att den slutade dåligt, jag måste vänta till juni innan jag får läsa fortsättningen, för då kommer den ut!

Av: Adina Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar